För casinon är det lika viktigt att locka till sig nya kunder som det är för vilken affärsverksamhet som helst. Detta kan förstås göras på flera sätt, men främst genom olika sorters marknadsföring. I denna artikel tänkte vi dock undersöka ett lite ovanligare exempel, nämligen de möjligheter som uppstår för casinon i samband med festivaler.
Varför är festivaler gyllene tillfällen för casinon att få nya besökare?
Traditionella, landbaserade casinon har på många håll runtom i världen numera hårdare konkurrens än någonsin tidigare. Vad är det vi syftar på tror du? Svaret är online casinon. Dessa fortsätter att öka i både popularitet och antal samtidigt som det i regel sägs att nätcasinon har högre utbetalningar jämfört med deras landbaserade motsvarigheter.
I Sverige har online casinon sedan länge passerat landbaserade i popularitet, och är en direkt bidragande orsak till att det numera endast finns ett landbaserat casino i hela landet. Så här ser det visserligen inte ut i alla länder, men att konkurrensen från nätcasinon är en stor utmaning råder det ingen tvekan om.
Just därför behöver landbaserade casinon i många fall ta varje tillfälle i akt för att locka till sig nya kunder. Ett exempel på ett gyllene tillfälle att göra just detta är i samband med stora festivaler. Varför så är fallet ska vi förklara härnäst.
Stora festivaler lockar till sig många turister
Låt oss ta stora musikfestivaler som exempel. Dessa lockar ofta till sig tusentals turister från världen över. Naturligtvis behöver de någonstans att bo. Det kan till och med räcka med en stor enskild konsert för att det ska bli brist på hotellrum i vissa städer, så det är bara föreställa sig hur mycket större efterfrågan blir när det istället rör sig om en festival.
Istället för en enda konsert kan en stor musikfestival vara skådeplats för hundratals framträdanden. Detta återspeglas förstås också i mängden besökare. Rör det sig om en stad som är hem till ett eller flera landbaserade casinon innebär det en möjlighet för dessa att öka sina intäkter i samband med festivalen. Det finns det i alla fall mycket som talar för, bland annat följande faktorer:
Många casinon ägnar sig även åt hotellverksamhet
Det är vanligt bland landbaserade casinon att vid sidan av spelverksamheten även ägna sig åt hotellverksamhet. Närmare bestämt är flera av dessa etablissemang casinon och hotell i ett. Med tanke på alla besökare som kommer till den aktuella staden för att besöka festivalen kan det mycket väl bli så att flera av dessa hamnar på casinohotellen.
För casinonas del innebär det att halva jobbet redan är gjort. Dels resulterar det i ökade intäkter att folk tar in på hotellen, dels är chansen stor att gästerna kommer passa på att spela i samband med att de bor där. Vissa kanske till och med är spelfantaster som valt ett visst hotell just på grund av att det ligger i ett casino.
Vad som ytterligare bidrar till att öka chansen för detta är att många casinon erbjuder specialerbjudanden för kunder som bor på deras hotell. Det gör det i sin tur mer sannolikt att gästerna kommer att spela under sina vistelser.
Mer folk i rörelse innebär fler möjligheter
Även om det skulle vara så att det rör sig om ett casino som inte bedriver någon hotellverksamhet leder faktum att det som ett resultat av festivalen kommer att vara mer folk i rörelse till ökade möjligheter. Det innebär helt enkelt att casinot helt plötsligt får tillgång till fler potentiella kunder.
Besökssiffrorna kan i sin tur mycket väl komma att stiga drastiskt utan någon större ansträngning från casinots sida. Dock blir detta ännu mer sannolikt om det spelar sina kort rätt. Det kan exempelvis sponsra festivalen och i samband med den anordna olika events kopplade till den. Detta kan även kombineras med diverse rabatter för festivalbesökare och liknande erbjudanden. Det är bara att låta kreativiteten flöda!
Ökad marknadsföring i samband med festivalen
Ytterligare en åtgärd som skulle kunna ge klirr i kassan är att ett casino i samband med festivalen intensifierar sin marknadsföring. Det skulle till exempel kunna bedriva en marknadsföringskampanj med start några veckor innan festivalen och sedan låta den pågå under tillställningens gång, kanske till och med någon vecka efteråt.
Exakt hur kampanjen ska utformas bör det förstås göras en professionell bedömning av. Säg att marknadsföringskampanjen exempelvis löper parallellt med en festivalrelaterad variant som ger festivalens besökare exklusiva förmåner i casinot. Då är det förstås av högsta vikt att besökarna är medvetna om detta, något man exempelvis skulle kunna se till att de gör genom reklamskyltar vid alla större infarter till staden.
Vi har i denna artikel mest bollat lite olika idéer. Sammanfattningsvis är det nog helt enkelt bäst att kombinera flera av dessa. Samtidigt räknar vi med att de ansvariga för planeringen och utförandet kommer att vara experter på just denna typ av ärenden, så om något lär de ha en betydligt bättre idé än oss om vilka åtgärder som behövs. Sköter de sina kort rätt finns alla möjligheter för casinot ifråga att göra festivalen till en guldkantad historia!