Intresset för casinospelssponsring… det har blivit rätt påtagligt – ja, åtminstone bland svenska musik- och konstfestivaler de senaste åren. Casinobranschen verkar snarast se festivaler som ett perfekt tillfälle att visa u pp sin logga och plocka in nya besökare, särskilt när yngre vuxna utgör en stor del av publiken. Arrangörerna – de dras förstås till chansen att fylla på kassan och samtidigt hitta på något extra för festivalområdet. Fast, ja, det där med sponsorskap är knappast en färdig formel. Det förhandlas och vägs så att det faktiskt passar festivalens unika publik och karaktär.
Etik och regler tenderar att hamna högt upp i prioriteringslistan, även om det ibland är lite svajigt var gränserna går. Det här är några av de vanligaste modellerna – fast det är alltid lite diskussion om detaljer och nyanser.
Varumärkesexponering och huvudsponsring under festivaler
Ofta handlar det om synlighet – företagets logotyp på programblad, runt scenen eller på en blinkande skylt nära ingången. Att vara huvudsponsor, ja, det verkar vara det klassiska förstahandsgreppet. Men formen är rätt flexibel. Man ser banderoller, affischer, ibland specialbyggda områden med dekor eller leksakshjul (utan riktiga pengar, brukar det stå tydligt).
2023 publicerades en undersökning där, vad var det, drygt 60 procent av erfarna arrangörer fäste störst vikt vid exponering och nästan glömde bort själva publikaktiviteten. Det är rätt lätt att förstå varför – det krävs mindre insats och är svårt att vifta bort som kontroversiellt. Men det blir lätt lite stelt, kanske till och med förutsägbart om man inte riktigt tar tag i innehållet. Ofta dras det igång långa snack mellan sponsor och arrangör om var loggan syns bäst och hur stor den ska vara… ibland kan det kännas som att själva festivalprofilen nästan driver beslutet.
Casino-ytor och demospel i festivalmiljö
På senare tid dyker det upp fler såna där lounger eller tält i hörnen av festivalfältet. Där pokerbord och rouletten står framställda – men aldrig mot riktiga pengar i de här sammanhangen. Chillad stämning, ibland smyger casinotillverkarna in och demonstrerar nya prylar, eller så är det vinster som lockar folk in på området lite längre. Låtsaspengar i omlopp, kanske ett presentkort eller en t-shirt på spel. Modellen passar kulturfestivaler där publiken är nyfiken men kanske inte är van att spela på online casino. Det hävdas från olika håll – Playevents.dk till exempel – att fokus på underhållning snarare än vinst kan hjälpa arrangörer att slippa ramla i juridiska eller moraliska gråzoner. Det blir också lite svårare för kritiker att komma åt upplägget när insatser saknas.
Välgörenhetsupplägg, fundraising och casinoaktiviteter
Särskilt på mindre musikevenemang eller konstfestivaler syns ibland försök att koppla casinotemat till något välgörande. Ett insamlingselement dyker upp; det säljs spelmarker, och insatsen trillar in till kulturella projekt eller nåt liknande – men aldrig kontanter i vinst, säger arrangörerna själva. Klub-modul.dk räknade 2023 att ungefär var femte dansk festival delvis finansierades av en sån modell, vilket påstods öka gemenskap och engagemang snarare än dra fokus till spel om pengar. Själva casinoaspekten används alltså mer som socialt lockbete än försök att pusha spelandet. Det kan också göra det enklare att diskutera sponsorskap med företag som annars skulle tveka. Dessutom – det blir ofta ett trix för arrangören att hantera det där balanståget mellan lagstiftning och festivalens värdegrund.
Digital casino-närvaro och gemensam kampanjmarknadsföring
En variant som plockat upp rejält nyligen är när online-aktören samarbetar direkt via festivalens digitala kanaler. Plötsligt finns erbjudanden i mailinkorgen: rabattkoder eller inbjudningar till turneringar online, ibland knutna till din biljett. Det här är alltså ett slags utbyte – festivalen marknadsför casinot till sin publik (och tvärtom) och hoppas på ökad lojalitet eller fler sålda biljetter, medan casinot vill locka in nya användare till sina tjänster.
För inte så länge sedan skrevs det att just den typen av samarbeten påvisar en viss effekt, åtminstone för biljettförsäljning samt antalet nya casinokonton. Modellen bygger på rätt mycket samarbete, och ärligt talat – ibland är det svårt att dra en tydlig gräns för vad som är en ”lagom” nivå på synligheten. Det ställer ganska höga krav på att ledningen sätter ramarna för vad som är ok kommunikation, inte minst med tanke på att en yngre publik är lätt att rikta reklam till – på gott och ont.
Ansvarsfullt spelande och etik kring sponsring
Så kommer alltid nästa fråga: var drar man gränsen för vad som är etiskt? Länderna har sina egna lagar, och i Sverige får man inte rikta spelreklam mot minderåriga eller mot grupper som redan har svårt att hantera spelande. ”Spela för nöjets skull” har blivit något av ett motto bland arrangörer som vågar tacka ja till branschsponsring. Därmed behöver tydlig information om ansvarsfullt spelande ligga framme och gå att förstå – annars riskerar man sin trovärdighet.
Val av sponsorer sker ofta med viss försiktighet, i första hand så att alla krav för spelansvar och synlighet med stödlinjer följs. Mallar och policies tycks faktiskt ge viss trygghet – åt båda håll. I slutändan handlar det om balans; nöje, spänning och samtidigt omtanke. Det är sällan en enkel kompromiss, men det är ändå något man verkar försöka hålla fast vid, oavsett samarbetsform eller ambitionsnivå.